Інтернет-конференція






„Доцільність комплексного застосування ІКТ у навчально- виховному процесі школи І ступеня



                     
Підготувала:
вчитель початкових класів:
Дубіняк В.О.
Вільшанської загальноосвітньої школи І -ІІступенів
Новоархангельського навчально-виховного об’єднання №1
Новоархангельської райради
Кіровоградської обл.




Якщо говорити про початкову школу, впровадження інформаційно-комп’ютерних технологій у навчально-виховний процес є доцільним і перспективним. Розглянемо, що дає впровадження ІКТ для учнів початкової школи.
Дитина приходить до школи у 6-7 років. Вона має необхідний для навчання рівень психічного розвитку, що характеризується розвиненою пам’яттю, гостротою і свіжістю сприйняття, допитливістю, яскравістю уяви, умінням керувати увагою тощо. Це об’єктивний бік психологічної готовності. А як щодо суб’єктивної психологічної готовності – бажання і прагнення вчитись школі? З приходом дитини до школи різко змінюється не тільки уклад її життя, але й соціальний статус, ігрова діяльність відходить на другий план, провідною стає діяльність навчальна. Головним обов’язком стає навчання – серйозна і важка справа, яка вимагає від молодшого школяра великих вольових зусиль. На жаль, інтерес до навчальної діяльності в дитини поступово починає знижуватися.
Психологи вбачають декілька цьому причин. Вони можуть мати особистісний характер - недоліки в розвитку пізнавальної діяльності або в розвитку особистості (мотивація учіння, самоорганізація, самодисципліна). Та спричинити знищення інтересу до навчання може й обрана вчителем методика навчання.
Ще і сьогодні провідне місце у викладанні предметів займають традиційні засоби – дошка, крейда та друковані джерела (підручники, зошити з друкованою основою). Завдяки ж використанню ІКТ навчальне середовище можна доповнити відео, звуком, анімацією. Усе це здійснює значний вплив на емоційну сферу молодшого школяра, сприяючи підвищенню пізнавальної активності, підвищенню інтересу до предмета та навчання взагалі, активізації навчальної діяльності учнів. Тим більше, що молодші школярі уже готові до роботи з ІКТ: вони знають, що таке комп’ютер, у більшості випадків уміють ним користуватися, у них відсутній психологічний бар’єр: діти не бояться, що зламається машина, не вистачить знань упоратися з нею тощо.
Вчителю застосування ІКТ дозволяє економити час і максимально ефективно вирішувати повсякденні справи і обов’язки як фахівця: готуватися до уроків (складати конспекти, добирати дидактичні матеріали тощо), батьківських зборів, виховних годин, різноманітних виступів на педрадах, засіданнях МО, семінарах тощо; оформлювати документацію; в оперативному режимі відслідковувати результати навчальної діяльності учнів; налагоджувати спілкування з батьками своїх учнів; обмінюватися з колегами досвідом роботи, власними методичними надбаннями, обговорювати з ними актуальні питання навчання і виховання школярів, швидко отримувати й систематизувати потрібну інформацію. Таким чином, упровадження ІКТ полегшує роботу вчителя, а навчання дітей робить більш цікавим і ефективним.
Як показує практика, застосування комп’ютера на уроках у початковій школі має декілька режимів:
  • демонстраційний (демонстрація певної навчальної інформації);
  • індивідуальний (організація індивідуальної роботи учнів);
  • комбінований (застосування на одному уроці і демонстрації, і індивідуальної роботи).
Для роботи в демонстраційному режимі вчителю достатньо мати на уроці один комп’ютер і мультимедійний проектор, за допомогою якого потрібна інформація виводиться на екран, як правило, у вигляді слайдів.
        Сьогодні інформаційно-комунікаційні технології розглядаються як важливіший компонент загальної освіти, що відіграє велику роль у розв’язанні пріоритетних завдань навчання та виховання – у формуванні цілісного світогляду, навчальних, комунікативних та комунікаційних навичок, основних психічних якостей учнів. Широке застосування комп’ютерних технологій в освіті поступово, але досить впевнено, стає найважливішою деталлю навчально-виховного процесу школи.       
       Висвітлення проблем, пов'язаних із використанням сучасних інформаційних технологій у навчальному процесі початкової школи, розкрито в роботах вітчизняних та російських дослідників М.М. Левшина., М.І. Жалдака, Ф.М. Ривкінд, М.К. Гольцмена, Н.В. Макарової, В.І. Варченко, Л.М. Фуксон; зарубіжних дослідників Д.Г. Клементса, К. Хохмана, Т. Оппенхеймера, С. Пейперта та інших.
       Можливості  сучасного  уроку  й  системи освіти  загалом  значно  розширюються  завдяки використанню  мультимедійних, інтерактивних технологій, Інтернету. Сьогодні  перед  педагогами  стоїть  важливе  завдання  - виховати  та  підготувати  молодь, здатну  активно  включатися  в  якісно  новий  етап розвитку  сучасного  суспільства, пов’язаний  з  інформацією. Нині  дитина  опановує комп’ютер  раніше, ніж  навчається  грамотно  писати чи  критично  читати.
      Саме використання  ІКТ  дає  нам можливість  змінити  зміст  освіти  та сприяє :
  • кращому  сприйняттю й  засвоєнню  дітьми  навчального  матеріалу;
  • зростанню  інтересу  до  пізнання;
  • індивідуалізацію  навчання;
  • розвитку  творчих  здібностей  учнів;
  • скороченню  видів  роботи, що стомлюють дітей;
  • використанню  різних  аудіовізуальних  засобів (музики, графіки, анімації) для  збагачення  змісту  і  посилення  мотивації  навчання;
  • більш  динамічній  подачі  матеріалу;
  • формуванню  в  учнів адекватної самооцінки  та  створенню  умов  для  самостійної  роботи;
  • самоосвіті  й  самовдосконаленню  особистості  учня  й учителя;
  • засвоєння  і учнями, і учителями  нових  важливих  знань, умінь, навичок.
    До того ж  ІКТ  використовують  в усіх видах  урочної  й позаурочної  діяльності,
починаючи з 1-х класів, при  цьому розширюючи  можливості  навчально-виховного процесу, забезпечуючи  нові шляхи подачі  інформації, даючи  можливість для  випробовування  власних  ідей  і  проектів,  для вивчення й  викладання  предметів  у початкових  класах (математики, української мови, читання та ін.).
     Найпростішою  й  найпоширенішою  на сьогодні програмою, яка допомагає  вчителю урізноманітнити  урок, є прикладна програма  Power  Point. Як показує практика, використовувати  комп’ютерні  презентації  можна на уроках будь-якого  типу (урок  вивчення  нового  матеріалу, урок закріплення  знань, умінь, навичок; урок контролю знань,умінь, навичок; нестандартний урок; інтегрований урок; комбінований  урок). Головне, щоб поданий  матеріал  відповідав  принципам  науковості, наочності, був поданий в обсязі, що відповідає  дидактичній  меті. Також доцільно застосовувати  їх під час  проведення тематичних перевірок. Між тим використання  презентацій  залежить  від  творчого  потенціалу  вчителя та програмного  забезпечення, яким він користується.
     Практикою доведено, що використовувати презентації доцільніше на уроці математики під час усного рахунку, математичних диктантів, роботі з геометричним  матеріалом, тестуванні, логічних вправах і задачах тощо; на уроках української мови – під час зорових диктантів, роботі з деформованими текстами, словникових диктантів, вправ на увагу, при списуванні, складанні опису картин, зображень тощо; на уроках читання -  під час різних видів  словникової  роботи, розгляді картин, зображень,портретів письменників, ребусів, кросвордів, тестуванні; на уроках «Я і Україна» - під час навчально-пізнавальних ігор, розгляді малюнків, фото, схем, ілюстрацій, ребусів, кросвордів, тестуванні тощо; на уроках образотворчого мистецтва та трудового навчання – під час розгляду картин, малюнків, схем, обговоренні технологічних карт тощо.
      Але слід пам’ятати, що  презентації – це  лише  інструмент (один  із багатьох  інших інструментів вчителя на уроці), а тому недоцільно презентацію робити важливішою за урок, штучно  «підганяти» весь урок під презентацію.
      Структура уроку  при цьому не повинна  принципово  змінюватися. В уроці  із презентацією, як і в будь-якому  іншому, мають  бути наявні  всі основні етапи, змінюватися може  лише їх тривалість. Презентації  використовують  на різних етапах уроку: актуалізації знань, перевірки домашнього  завдання, ознайомлення з новим матеріалом, закріплення, узагальнення та систематизації знань. Досвідчені  вчителі, які вже звикли  до використання  презентацій, впевнилися, що  на таких  уроках  доцільно  збільшити  час  на проведення  етапу  мотивації, адже  завдяки презентації  можна  збільшити  його пізнавальне  навантаження. А, як відомо, правильно мотивовані  учні легше й  з  більшою  охотою  здобувають  знання, прагнуть до творчої  діяльності.
    Використання  презентацій  допомагає  урізноманітнити   й  етап  актуалізації знань, адже запитання  можна  ілюструвати  графічними  об’єктами, анімацією, звуковим супроводом, можна подати кілька  слайдів із  попередніх  уроків, з кросвордами, ребусами тощо. На етапі  пояснення нового матеріалу  можна  використовувати  фото-, аудіо-, відеофрагменти, гіперпосилання   для  зміни  послідовності  показу, що дає  вчителю  змогу на свій розсуд  змінювати  хід бесіди, акцентувати  увагу  на  найскладніших  моментах  уроку  залежно  від сприйняття  матеріалу  учнями  і від ситуації  на уроці. На слайдах  доцільно  подати  лише основні  думки, визначення, дати і назви подій, формули, графічні, фото-, аудіо-, відео фрагменти тощо. Виділити  ті  елементи, до  яких  слід  привернути  увагу  учнів. Подати  той самий  матеріал  у  різних  формах, на різних прикладах. Для етапу  закріплення  знань можна  дати  ілюстровані  запитання, завдання  для  групового  або  індивідуального  виконання, запропонувати  учням  самостійно  прокоментувати  вже показані  слайди (які вчитель  демонстрував  на етапі  пояснення  нового  матеріалу).
Порядок  створення презентації
Планування уроку. Слід глибоко проаналізувати тему уроку, з’ясувати  його  мету, визначити тип та  структуру, а  також місце презентації  на  уроці, умови  її демонстрування, спрогнозувати  результати  уроку.
Конструювання уроку. Залежно  від вікових  особливостей  учнів та  видів  діяльності  необхідно  змоделювати  навчальні  ситуації, підібрати  матеріали  до презентації (текстові, графічні та звукові),розробити  види  завдань, які  виконуватимуть учні, використовуючи  презентацію, розпланувати  час  тривалості  як  окремих  фрагментів як  окремих фрагментів, так і всієї  презентації  загалом.
Планування  використання  презентації. Скомпоновану  презентацію  слід  переглянути  на предмет  доцільності  змісту, видів  та тривалості  виконання  завдань; продумати  оформлення; створити  й відредагувати текстову  частину та (за потреби) перекомпонувати  змістову, визначити  послідовність  показу.
     Також при підготовці слід врахувати, що розмір презентації залежатиме від призначення, але вона  не повинна  містити  більше 6-13  слайдів.
Правила створення  презентації
      Аудиторія. Учитель має врахувати  вік учнів та особливості класу, для якого створюється презентація.
    Мета презентації. Необхідно уважно переглянути літературу  з  теми уроку, визначити основні  тези, скласти  перелік  ілюстративного матеріалу (які матеріали  вже є, а які  треба  знайти або створити  самостійно).
     Увага до деталей. Презентацію не  слід  засмічувати  зайвими  відомостями, ілюстраціями, картинками, текстами, кожен  слайд має  бути  доцільним і логічно  пов’язаним  з іншими.
     Доцільність  використання  анімації  та спец ефектів. Не слід  зловживати  анімацією, аудіо- та візуальними  ефектами. Вони  мають  бути  доцільними, щоб привертати увагу, а не відволікати її.

Вимоги  щодо  оформлення  презентації
     У  змістовій  частині  слід розміщувати  короткі  тези (без  зайвих слів), причому  на всіх слайдах  необхідно  дотримуватися однієї часової форми  дієслів,  зокрема  й  у  заголовках.
    Обсяг  інформації  на  кожному  слайді  має  бути  не  більшим  за  одну  тезу, одне  визначення, кілька  фактів, формул, дат.
     Для  урізноманітнення  подачі  матеріалу слід  використовувати  різні  типи  слайдів (текстові, табличні, графічні).
     Розміщення  текстів на слайдах. Текст та слайдах повинен  бути «читабельним», заголовки  повинні  відрізнятися  від  основного  тексту, найважливіші  слова  слід  намагатися  розміщувати  в  центральній  частині  слайда, коментарі  та підписи  до ілюстрацій  доцільно  подавати  меншим  шрифтом  унизу  слайда. Розгорнуті  речення  на  слайдах подаються  лише  за необхідністю  цитування.
      У  таблицях  має бути  максимум  4  рядки та 4  стовпці, оскільки  у  великих  таблицях  дані  дуже  важко  читати. Комірки  з найважливішими  даними  доцільно виділяти  кольором.
     Списки  на  слайдах  не  повинні  бути  довгими (оптимальним є список  із 5-7  елементів. Якщо ж  елементів  списку  більше, доцільно  розмістити  їх  у  дві  колонки.
     Діаграми  не  слід  робити  дуже складними. Вони  мають  містити  не  більше 5  елементів.
     Ілюстрації  слід  застосовувати  такі, на  яких  добре  видно  всі  деталі. Вони мають  бути якісними, достатньо  контрастними. Щоб  виділити  ілюстрацію (малюнок, таблицю, графік, схему, діаграму, фото) на тлі слайда, доцільно використовувати різноманітні  рамки. Також слід врахувати, що на кожному слайді має бути не більше  двох картинок.
    Анімація  можлива один раз протягом 5 хвилин (у початковій школі).
     Шрифти  слід  обирати такі, які легко  прочитати при  різних  типах  освітлення. Вони  мають  бути  чіткими  й  контрастними  до  тла  слайда. Розмір шрифту на слайдах повинен бути не менше 24-28 пунктів.
     Вся презентація повинна бути витримана в одному стилі (однакове оформлення всіх слайдів: фон, назва, розмір, колір, накреслення шрифту; колір і товщина різних ліній і т.п.).

      Практика доводить, що при активному використанні ІКТ досягаються загальні цілі освіти, легше формуються компетенції в області комунікації: вміння збирати факти, їх зіставляти, організовувати, висловлювати свої думки на папері і усно, логічно міркувати, слухати і розуміти усну та письмову мову, відкривати щось нове, робити вибір і приймати рішення. Так, вже у початковій ланці вони допомагають дитині побачити своїми очима незвичайний і різноманітний світ рослин і тварин, наповнити клас звуками лісу, дзюрчанням струмка, що дозволяє перенестися в лоно природи. Якщо  учень  побачить рух Землі навколо Сонця, рух Сонячної системи, то йому буде легше уявити принципи роботи об'єктів.
       Також застосування нових інформаційних технологій у традиційному початковому навчанні дозволяє диференціювати процес навчання молодших школярів з урахуванням їх індивідуальних особливостей, дає можливість творчо працює вчителю розширити спектр способів пред'явлення навчальної інформації, дозволяє здійснювати гнучке управління навчальним процесом, є соціально значущим і актуальним.
        Демонстраційний матеріал, досліди, ігрові завдання, тести, поміщені на дисках, допомагають урізноманітнити під час уроків види діяльності дітей, перевірити суму отриманих знань, дає можливість дитині самостійно працювати на комп'ютері.
       Спостереження показали, що такі уроки із застосуванням інформаційних технологій викликають великий інтерес в учнів, яка виражається у зростанні кількості питань, що задаються дітьми, а так само в пошуку відповідей на складні запитання. Зростає кількість учнів, які готують самостійно додаткову інформацію до уроку. Дані уроки також сприяють формуванню комп'ютерної грамотності.
       Підготовка до уроків з використанням інформаційних технологій вимагає більшого часу, ніж звичайний урок, але це не можна назвати недоліком, так як дані уроки значно ефективніше звичайних. Як показує практика, з усіх існуючих технічних засобів навчання комп'ютер найбільш повно задовольняє дидактичним вимогам, оскільки володіє цілим рядом додаткових можливостей, що дозволяють управляти процесом навчання, максимально адаптувати його до індивідуальних особливостей учнів.

       Грамотне використання будь-яких засобів інформаційних технологій на уроках тягне за собою розвиток особистості дитини: інтелекту, пам'яті, уваги і т.д. Використання інформаційних технологій на уроці є потужним мотиваційним стимулом. Але в той же час, необхідно розуміти, що збільшення часу безпосередньої роботи за комп'ютером молодшого школяра ініціює низку негативних наслідків: перезбудження нервової системи, втому очей, статистичне напруження м'язів спини і шиї, загальну стомлюваність організму. Тому, якою б привабливою не була навчальної діяльність з використанням комп'ютера на уроці, необхідно суворо дотримуватися встановлених санітарних норм.


Немає коментарів:

Дописати коментар